416
REGISTRES D
[.'57-]
En laquelle assemblée, après que mond, seigneur le Prevost des Marchans a faict entendre les causes d'icelle et rapporté au vray en icelle comme toutes choses ont passé en ceste Ville, depuis ces dernieres esmotions et insolences qui y sont survenues, re­querant la compaignée de meurement adviser et de­liberer des moyens les plus expediens dont ilz se pourront adviser, pour retenir et reprimer à l'adve­nir lesd, esmotions et insolences, de sorte que le Roy soit obey et le repos publicq maintenu.
Sur quoy, la matiere mise en deliberation, a esté conclud, advisé et deliberé que lad. Ville doibt faire tenir les forces d'icelle prestes, pour estre employées pour l'effect cy dessus declairé, s'il en est besoing, et que pour ce faire ilz apportent leurs armes en l'Hostel d'icelle ou autre lieu proche, le tout secret­tement et sans aulcune demonstration, après en avoir preallablement communicqué avecq Messieurs de la court de Parlement.
Ce faict, ont esté expediées lettres au Roy, cy in­sérées :
"Sire, oultre l'advis que le Chevallier du Guet a porté à Vostre Majesté de tout ce qui s'estoit passé, et de l'estat auquel il a laissé vostre Ville, on conti­nue à prandre prisonniers qui sont entre les mains de la justice, de quoy nous esperons qu'il s'en fera quelque execution par le Prevost de Paris ou ses Lieutenans, qui feront leur debvoir. Et de nostre part nous leur presterons toutes les forces qui seront à nostre pouvoir. Il est vray que nous sommes adver-tiz qu'il passe beaucoup de gens de cheval par ceste Ville, qui logent ès hostelleries, le voyage desquelz nous ne pouvons bonnement sçavoir. Nous ferons toute dilligence de nous enquerir par les hostelleries leurs quallitez, et où il y aura quelque soupçon, le ferons entendre à Vostre Majesté. Entre aultres, Mon­sieur le conte de Mansfeld4' est logé à Sainct Ger-
Bouquet'1', l'ung de nous Eschevins, pour vous faire entendre et rendre raison de tout ce qui s'est faict et passé en ceste Ville, depuis le parlement de Monsieur Lescaloppier, aussy l'ung de nous Eschevins. Lequel sr Bouquet vous prirons sur ce croire de ce qu'il vous en dira, comme vous feriez nous mesmes tous en­semble. Et actendantce pendant voz bons commande-mentz, nous prirons le Createur vous donner, Monsei­gneur, en perfaicte santé très longue et heureuse vie. "De Paris, ce douziesme jour de Decembre mil vclxxi.
"Voz très humbles et obéissans serviteurs, "Les Prevost des Marchans et Eschevins de la Ville de Paris, n
Led. seigneur Mareschal, ayant receu lesd, lettres dud. sr Bouquet et entendu de luy sa creance, luy auroyt faict la responce cy après transcripte et enre­gistrée au jour de la reception d'icelle, qui est. . . f'2'.
20. — [Assemblée de Ville, suivie d'une lettre au Roi.]
i3 décembre 1571. (A, fol. 269 v°; B, fol. i84 v°.)
Du jeudy treiziesme jour de Decembre mil vclxxi.
En assemblée le jour d'huy faicte, au Bureau de l'Hostel de la Ville de Paris, de Messieurs les Pre­vost des Marchans, Eschevins et Conseillers de lad. Ville, pour donner leur advis sur les esmotions et séditions advenues en icelle Ville cy devant, en­semble ad ce qui est necessaire pour pourveoir et donner ordre qu'il n'en advienne plus aulcuns W, sont comparuz :
Messieurs Marcel, Prevost des Marchans ;
De Cressé, Lescalopier, Eschevins;
Perrot, Crocquet, Lelièvre, de Palluau, Sanguyn, de Chomedey, Huault, Aubery, Abelly, Vivien, Con­seillers.
ei C'est à l'Isle-Adam que Simon Bouquet alla trouver le maréchal, comme l'indique la note suivante', conservée parmi les pièces de comptes du Domaine de la Ville : k ll m'est deu pour ung voiaige fait à l'Isle Adam vers monsieur de Montmorancy, auquel ay "vacqué trois jours, assavoir les xii, xiii et xiiii" jours de Decembre mil v° soixante et unze, tant à aller, séjour que retour, auquel ai b despendu tant pour moi, deux hommes, trois chevaulx et ung homme de pied la somme de dix sept livres dix solz tournois. Item pour sma vaccation durant lesd, trois jours, à L solz par jour, vu livres x solz tournois. Somme : xxv livres tournois. Fait le xv' jour d'Avril smil v° soixante el douze. (Signé :) Bouquet.» — A cette pièce sont joints le mandat de payement, du même jour, et la quittance datée du 21 mai suivant. (Archives nat., H 2o65-.)
--! Blanc dans les deux Registres. C'est le 15, comme on le verra ci-dessous, que l'Échevin Bouquet revint avec la réponse du maré­chal de Montmorency.
(3)   A Ia suite immédiate de ce mot, on lit dans les deux Registres : "les priant n'y voulloir faillir, actendu la consequence de l'af-"faire». Ce membre de phrase ainsi placé ne peut être considéré que comme le résultat d'une distraction du copiste.
(4)   pierre-Ernest, comte de Mansfeld, né en 1517, mor- en 10°4. U servait dans l'armée catholique à la bataille de Moncontour (1569). ->u-- - m- successivement gouverneur d'Avesnes, de Luxembourg et de Bruxelles. Peut-être ne s'agit-il pas ici du comte Pierre-